ETKİNLİK HAKKINDA
Etkinliğin Amacı |
Projenin amacı, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri kapsamında problem çözme, eleştirel düşünme, bilimsel muhakeme ve uzamsal akıl yürütme, iş birliği, yaratıcılık, iletişim, karar verme vb. becerilerini geliştirmelerine yönelik beceri temelli zekâ oyunları eğitimi sunmaktır. Bu eğitimle, öğretmen adaylarının sadece teorik bilgi edinmeleri değil, aynı zamanda bu bilgileri uygulamalı olarak sınıf ortamına aktarabilmeleri hedeflenmektedir. Proje, Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ) ve Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından belirlenen yeterlilikler doğrultusunda, öğretmen adaylarının mesleki ve kişisel gelişimlerine katkı sağlayarak, eğitim sisteminde nitelikli öğretmenler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda öğretmen adaylarına zekâ oyunlarının eğitimdeki potansiyelini, bilişsel, duyuşsal ve sosyal becerilere katkısını göstererek, 21. yy. öğretmenlerinin ihtiyaç duyduğu problem çözme, eleştirel düşünme, bilimsel muhakeme ve uzamsal akıl yürütme, iş birliği, yaratıcılık, iletişim, karar verme vb. beceri yetilerini geliştirmelerine olanak sağlanması hedeflenmektedir. Bunun yanı sıra, öğretmen adaylarının akademik gelişimlerine katkı sağlamak amacıyla eğitim sonunda, adayların tasarladıkları zekâ oyunlarına ilişkin çalışmalarını, proje üretme ya da ulusal/uluslararası zekâ oyunları yarışmalarına katılmaları hususunda yönlendirilmesi de amaçlanmaktadır. Bu amaç kapsamında;
Projenin hedefleri şu şekildedir:
H1: Öğretmen adaylarının problem çözme, eleştirel düşünme, bilimsel muhakeme ve uzamsal akıl yürütme, yaratıcılık, iletişim, karar verme vb. 21. yy. becerilerinin geliştirilmesine katkı sağlaması
H2: Öğretmen adaylarının farklı bakış açıları geliştirmelerine ve yenilikçi çözümler üretmelerine yardımcı olması
H3: Grup çalışmaları ve etkileşimli zekâ oyunları aracılığıyla öğretmen adaylarının takım ruhu, iletişim ve iş birliği becerilerini geliştirmelerine katkı sağlaması
H4: Öğretmen adaylarının teorik bilgilerini pratiğe dökerek sınıf ortamında kullanabilecekleri zekâ oyunlarını öğrenmelerini sağlaması
H5: Öğretmen adaylarının Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ) ve Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) standartlarına uygun zekâ oyunlarını tasarlamalarına destek olması
H6: 21. yüzyıl becerileriyle donatılmış öğretmen adayları yetiştirerek eğitim sisteminin kalitesini artırması
Etkinliğin Kapsamı |
Öğrencilerin zihinsel kapasite ve zihinsel becerilerini geliştirmek için yalnızca bilgiyi aktarmak yeterli değildir. Zekâ oyunları ve etkinlikler, öğrencilerin problem çözme, çeşitli stratejiler oluşturma ve uygulama, düşünme becerilerinin geliştirilmesinde etkili bir araçtır (MEB, 2013). Zekâ oyunları, bireylerin 21. yy. düşünme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmaktadır. Bununla birlikte bireylerin güzel vakit geçirmesini ve zararlı alışkanlıklardan uzak durmasını sağlamaktadır (Demirel, 2015). Özellikle çocukların zekâ oyunlarıyla küçük yaştan itibaren tanışması, okulda arkadaşlarıyla, evde ailesiyle bu oyunları oynaması çocukların bilişsel gelişimine çok önemli katkılar sunmaktadır. Bu nedenle erken çocukluk dönem ile ilkokulun ilk zamanlarında öğrencilerin zihinsel becerilerini desteklemek için zekâ oyunları etkili bir araç olarak kullanılabilir (Marangoz & Demirtaş, 2017). Zekâ oyunları, erken çocukluk döneminden lisans dönemine kadar her kademede önemli bir yer tutmaktadır. Zekâ oyunlarının önemi son yıllarda daha da artmış ve öğretim programlarında ders olarak okutulmaya başlanmıştır. Bu çalışmalar doğrultusunda 2012-2013 eğitim-öğretim yılı itibariyle zekâ oyunları, ortaokulların tüm sınıflarında seçmeli ders olarak yer almaya başlamıştır. Benzer şekilde 2023 yılında Temel Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından Oyun ve Oyun Etkinlikleri Öğretim Programında Zekâ Oyunları Modülü 1-2 başlığı altında zekâ oyunları detaylı bir şekilde ele alınmış, içerikte beceriler temel alınarak pek çok zekâ oyunlarına yer verilmiştir (MEB, 2023). MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü’nün Zekâ Oyunları Okul Öncesi Kurs Programı’na göre (2019), zekâ oyunlarının sadece ortaokul kademesinde değil erken çocukluk döneminde el-göz koordinasyonu, şekil-zemin ilişkisi ve şeklin mekânda konumu alanlarındaki becerilerin artmasına ve dikkati yoğunlaştırma becerisinin gelişmesine katkı sağladığı görülmektedir. Zekâ oyunları özel eğitimde de önemli bir yere sahip olup, hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan öğrencilerdeki dil, akıl yürütme ve sayı becerilerinde artış göstermesinde bu oyunların etkili olduğu yapılan çalışmalarla ortaya konmuştur (Karaduman, 2022). Özel eğitimde beceri temelli zekâ oyunlarının bu proje kapsamında yer alması, özel eğitimdeki öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitim kararı alınan öğrencilere yönelik mesleki gelişimlerine ilişkin beceriyi kazanmalarına imkân sağlayacaktır. Ayrıca zekâ oyunları dersi, son yıllarda bazı üniversitelerin öğretim programlarında seçmeli ders olarak aktif bir şekilde okutulmaya başlanmıştır. Ancak lisans düzeyinde alınan bu eğitim, hizmet öncesinde öğrenim gören öğretmen adaylarının tamamına ulaşma hususunda yetersiz kalmaktadır. Çünkü zekâ oyunlarıyla ilgili açılan lisans dersleri Türkiye’de çok az sayıda üniversitede ders olarak okutulmakta ve bu ders genelde ilgili kurumlarda seçmeli ders olarak açılmaktadır. Bu durum lisans düzeyinde farklı programlarda öğrenim gören öğretmen adaylarının zekâ oyunlarına ilişkin eğitim alma ihtiyacını açıkça ortaya koymaktadır. Bu ihtiyacı bir ölçüde giderebilmek amacıyla, etkinliğin kapsamında farklı programlarda öğrenim gören öğretmen adaylarına zekâ oyunları eğitimi verilmesi amaçlanmıştır.
Diğer Bilgiler |
Bu proje kapsamında etkinliğe kimlerin katılacağı belirlenmemiştir. Proje kabul edildiği takdirde, takip eden süreç içerisinde yapılan duyurularla katılımcı başvuruları alınacak ve aşağıdaki kriterleri sağlayan bireyler katılımcı olarak belirlenecektir:
1. TÜBİTAK ARBİS veri tabanına kayıtlı olması 2. Eğitim fakülteleri lisans programlarında aşağıdaki programlarda öğrenim gören öğrencilerin projeye dâhil edilmesi planlanmaktadır. Bunlar: |
|
Projenin hedef kitlesinin yukarıdaki programlardan seçilmesinin gerekçesi:
|
Bu kriterler dogrultusunda 20 katılımcıya ulaşılması hedeflenmektedir.